Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

sâmbătă, 26 ianuarie 2013

Mami, cum am crescut eu in burtica? si ce este cordonul de "obilic" ?

Hei, salut!

Astazi a fost o zi plina, plina ochi. Dimineata fastrack, la pranz masa in familie, apoi o gramada de somnic...Cine zice ca e zi de stat in pat, se insala..eu am muncit astazi.

De catva timp, mai bine de 1 luna de zile, ma tot interesa relatia dintre mine si lume...cum am aparut eu pe lume? Bineinteles ca nu asa intrebam si nu dintr-o data mi-a venit.
Mami imi povestea cum am stat eu in burtica ei 9 luni de zile si cat de fericita era cand eu ma miscam prin burtica.
Apoi am inceput sa-mi pun intrebari legate de corpul meu, dar si de cel al celorlalti copii, sau al parintilor....si ce-i cu buricul asta sub forma de nasturel? Si de ce am stat in burtica? Dar cum am iesit de acolo?

De ce am astfel de preocupari? 

- NEVOIA DE INFORMATIE Pentru ca acum se fac asocieri intre diferite elemente ale mediului, se structureaza si se restructureaza informatia pana capata sens si utilitate pentru mine. Va este cunoscuta intrebarea "De ce...?" pusa la nesfarsit? Da, la noi e un DA mare!!! pentru ca acum eu sunt intr-o perioada senzitiva (limbaj si cognitiv) in care elementele trebuie sa fie puse cap la cap si daca ceva lipseste din acest imens puzzle, mintea mea nu are odihna pana nu afla raspunsul. (raspunsul se afla de fapt in functia cortexului prefrontal care se cladeste pas cu pas)
- AUTONOMIA, limitele corporale/intime, psihologice, spatiul personal. 
Toate se leaga si se contureaza acum pentru mine. Spatiul intim se creaza inca din momentul in care copilul se separa traptat de mama, se ridica singur si face primii 2 pasi, lasand-o pe mami in spate, fara s-o priveasca. 

Este primul semn ca bebelusul a pasit pe calea autonomiei, ca face diferenta intre el si lume.

La 3 ani, apare nevoia de a-ti cunoaste corpul, de a-ti crea un spatiu personal, intim, un loc al tau de joaca cu limite bine trasate. 

Ganditi-va la voi, adultii, atunci cand mergeti intr-o cafenea. Ce faceti prima oara? Priviti in jur si va alegeti un loc in spatiu...acolo va asezati, acolo va aranjati haina si geanta si acolo va simtiti bine si confortabil si parca nu e asa placut daca cineva va inghesuie.
Cam asa este si la copilasi...de aceea in pedagogia Montessori, copiii sunt incurajati sa lucreze pe covorase (cu limite clar definite), sa se spele singuri, sa se imbrace singuri, sa se hraneasca singuri.

Prin astfel de lucruri marunte, copilasii descopera cine sunt, cum au aparut, cum este corpul lor si de ce anume are nevoie, isi creaza un spatiu personal, intim, psihologic, securizant. Cu alte cuvinte, devin autonomi si proprii lor stapani, scapand din angoasa acelui mediu imprevizibil, in care lucrurile se schimba mereu.
Tot aici intra si rutina, programul, spatiul de joaca, spatiul de luat masa....dar aici ar fi de scris o carte!

Ei...dar cum am rezolvat noi enigma cu burtica si cu buricul? Pai nu am rezolvat-o in vreun sens anume...ci am luat contact cu acele notiuni ciudate, abstracte pentru mintea mea micuta:- prin joc, - desen, - puzzle - si multe carticele.



1. Mami a comandat de pe www.bookdepository.com o serie de carticele speciale si amuzante despre cum apar copiii, titluri pe care le-a aflat de la Miruna


Mie imi place mult de Willy. 


Willy e un mic spermatozoid care nu era bun la matematica, insa inota excelent si care va castiga Marea Cursa de Inot, in urma careia se va naste Edna, o mica fetita dragalasa. :))

In cartea ei, "What's insight your tummy, mummy?", Abby Cocovini descrie excelent procesul cresterii unui bebelus in burtica pe intelesul copilasilor. 

                               

Este o carte buna mai ales pentru copilasii care asteapta un nou fratior. Abby a scris aceasta carte pe cand era insarcinata cu cel de-al doilea copil. Bebelusii sunt desenati in marime naturala din momentul conceptiei pana la nastere.
                  
Iar cea mai amuzanta dintre toate este "Mummy laid an egg!".
Desi initial eu nu intelegeam mare lucru, mami, tati si matusa se amuzau copios de tot ce scrie in carte. Apoi am inteles si eu: doi parinti habar n-aveau cum se fac copiii si incercau sa explice copilasilor lor tot felul de bazaconii: ba ca bebelusii se fac din sapun, din melci sau din seminte puse in ghiveci. Noroc, insa, cu cei doi copii ai lor care demonstreaza tare haios procesul de fabricatie adevarat! :)

 mummy laid an egg

what's insight your tummy, mummy?

O alta carte care contine un mic capitol despre procreere si despre diferentele de gen este Corpul omenesc din colectia enciclopediilor pentru copii de la Rao.


2. Un alt element important in descrierea acestui proces a fost puzzle-ul Beleduc cumparat de la CasaRetro

Si cum eu la puzzle sunt foarte buna, l-am tot facut in toate felurile. Excelenta modalitate de a vizualiza acest proces!



3. Desenul
La sfarsit, mami mi-a sugerat sa desenez familia mea. Si iata procesul si rezultatul, cu mami mare, Sofiuta mai mica, dar tot mare si un tati inghesuit undeva....de ce? Pentru ca eu am nevoie de spatiu, pentru ca inca sunt lipita de mami...dar am nevoie si de tati.





Apoi, am desenat-o pe mami cu bebe in burtica...de fericire, am pupat bebelusul desenat si am scos si eu limba asa cum face bebelusul care se naste in cartea  "Mummy laid an egg!"






Eu m-am disrat astazi foarte mult, am simtit cafacem ceva nou si am luat contact cu o serie de notiuni noi, cu educatia sexuala timpurie (cum o aud pe mami ca spune). Nu pot sa va spun acum exact cat de mult am inteles eu, insa pe masura ce voi creste, se vor naste si alte intrebari. Cartile raman in biblioteca, deci le voi putea consulta mereu...important este ca sunt acolo.

Va doresc o seara minunata si cat mai multe intrebari. De ce? :)

Pupici, pupici,
Sofia.

sâmbătă, 19 ianuarie 2013

Pipeta si picatura de apa

Buna tuturor,

Saptamana asta a fost un pic mai lejera (adica nu am avut prea multe activitati acasa), pentru ca mami invata seara, iar in scurtul timp pe care il avem preferam sa ne harjonim jumatate de ora.  In plus, am inceput si gradinita si sunt obosita si racita.

Dar nu despre asta vroiam sa va povestesc....
Acum ceva vreme, asta vara adica ( pe cand aveam inca 2 ani), ma jucam mereu cu apa.
Apa este extraordinara:
- apa care curge relaxeaza mintea si lasa gandurile sa plece;
- manutele care se balacesc in apa stimuleaza senzatiile kinestezice/tactile;
- ajuta la coordonarea ochi-mana (cand curge la robinet sau cand facem transfer de apa);
- ajuta la dobandirea de abilitati ce tin de viata practica.

Si va asigur ca beneficiile apei in procesul de invatare si dezvoltare nu se opresc aici.

Asa ca am hotarat sa va povestesc astazi despre cum m-am jucat eu cu pipeta. Este un material montessori ce tine de viata practica, de transferul de apa.

Abilitati pe care le dezvolta:
- pozitionarea corecta a degetelor (aratatorul si mijlociul opozabile degetului mare)
- coordonarea ochi-mana;
- motricitatea fina si dexteritatea;
- concepte ale fizicii (volum, cantitate etc.)

Asa arata materialul, el poate sa difere in functie de ce aveti prin casa.
- mami a pus un borcanel mic, mic de la un parfum
- si o pipeta de plastic. Se pot folosi si pipetele de sticla de la farmacie, dar se sparg usor, sau pipetele de la diferite sticlute (cum ar fi picaturile de nas vibrocil).
- trebuie sa existe un recipient in care se va efectua transferul
- si un buretel cu care sa se stearga apa ce se varsa.


Mai intai am desfacut capacul borcanasului. Aceasta este o miscare foarte utila si importanta in dezvoltarea motricitatii fine. Cu cat mai multe sticle cu capac infiletat desfacute, cu atat mai bine se vor coordona miscarile ulterior.




Apoi am luat pipeta si am introdus-o in borcanas. Pentru ca era foarte mic, a trebuit sa ma ajut si mana stanga. Pe masura ce cresc, copiii au tendinta de a utiliza doar mana dominanta, asa ca mami mereu imi spune sa folosesc si manuta stanga, sa ma ajut de ea mereu.




Dupa aceasta actiune delicata a urmat una la fel de importanta: sa transfer apica din pipeta in bol fara sa vars nimic. Eeee...dar eu am devenit deja experta :)



Acesta este materialul de transfer cu pipeta. E simplu si foarte distractiv.
Ei acum, uitati-va si voi....am golit sticluta de apa in bol, dar bolul nu este nici pe jumatate plin. Cum vine asta? A fost una dintre primele mele observatii pe care le-am facut la acest material. De ce nu s-a umplut? pentru ca in bol incape mult mai multa apa decat in sticluta...Uff....e inca greu si nu inteleg. :)

Iata si cateva poze de asta-vara, cand ma jucam cu apa foarte, foarte mult. Eram entuziasmata mult de tot ce faceam, insa mainile nu prea se coordonau, iar miscarile erau mai mult haotice.





Spor la joaca si la harjoneala!
Pupici, pupici,
Sofia.


Cubul de activitati motrice - Concurs

Salutare tuturor,

Stiu ca exista multe jucarii care inspira atatia parinti si copii atunci cand vor sa dezvolte anumite abilitati copilasilor.
Pe grupul Invat acasa, de pe Facebook, Sabina a propus un concurs pentru "mamicile active si bloggerite generoase". Este vorba de o prezentare a unui produs din gama magazinului  http://www.famouskids.ro , urmand ca pe 25 ianuarie sa aiba loc o extragere la sorti, iar doua dintre bloguri vor primi un voucher de 40 lei pentru a-l oferi cititorilor.
Doua bloguri dragi noua, piticidarvoinici si micatelierdecreatie s-au inscris deja, in speranta ca unul dintre articolele de pe site va ajunge la un centru de recuperare pentru copiii cu dizabilitati grave, despre care Raluca a scris un articol pe aceasta tema, asa ca eu si mami am hotarat sa ne alaturam lor in aceasta misiune.

Va anuntam astfel, ca ne-am inscris si noi la concurs.

Noi o sa va povestim despre un articol de pe site care se numeste cub de activitati motrice si educative 5 in 1.

Cred ca majoritatea parintilor recunosc acest cub, minunat prin toate functiile pe care le indeplineste. Noi il avem acasa chiar in forma in care il vedeti in aceasta poza, desi functiile pot sa difere.

Cum l-am utilizat noi pana acum?
O sa va relatez doar doua modalitati (din cele 5)

1. Coordonare ochi-mana. 
Una dintre cele mai importante abilitati ce se dezvolta in perioada 0-5 ani tine de aceasta coordonare ochi-mana. Prin exercitiu si memorare, copiii vor reusi sa apuce cu degetele si sa gestioneze obiectele prin miscari din ce in ce mai complexe. Rezultatul: abilitati motrice fine, coordonare, stimularea gandirii etc.

Mie imi place cel mai mult sa ma joc cu "margelele si betele colorate". Sunt trei "bete", galben, rosu si albastru pe care aluneca diverse forme geometrice.





Eu fac trenuletul cu ele, numar bilele, patratele sau invat culorile.
Cred ca puteti observa cat de concentrata sunt, cum ochii nu se dezlipesc de pe bilute.

2. Cubul nostru are si o latura cu elemente asezate pentru sortare/aranjare (banane si mere). 
Intre 1,5 si 4-5 ani, sortarea dupa culori si forme este foarte importanta. Copilul invata sa ordoneze, sa formeze categorii, sa claseze obiectele de la individual la general sau de la general la individual. Este o abilitate cognitiva, prin care copiii invata sa gandeasca, sa recunoasca, sa memoreze si sa gestioneze informatia cat mai bine.


Va rog sa ignorati bucatelele de scotch lipite de mine (tocmai invatam sa tai cu foarfeca si sa "repar" jucariile).

In speranta ca v-am fost de ajutor, voua, dragii mei cititori mai mici sau mai mari, va invit sa urmariti si celelalte jucarii educationale de pe site-ul Famouskids.ro sau poate de ce nu, sa descoperiti si celelalte surprize ale cubului. :)

Pupici, pupici,
Sofia.

sâmbătă, 12 ianuarie 2013

Ciclul vietii la plante.

Hei, salutare!

Stiu ca v-am promis un articol nou si iata ca soseste.
In ultima vreme am petrecut mai multa vreme cu bunica mea, pentru ca mami, luna asta, are de invatat tare mult. Mie tare nu-mi place, dar stiu ca va trece si noi ne vom juca iarasi frumos.

Dar iata ce-am invatat eu...

Cum creste o planta si de ce are nevoie pentru asta?

Toate notiunile din aceasta lectie sunt notiuni mult prea evoluate pentru nivelul meu. Sunt notiuni abstracte, adica nu le pot observa eu direct, ci trebuie sa-mi folosesc imaginatia si ratiunea.
Dupa cum am mai povestit, la trei ani, mintea este absorbanta, dar nu este rationala. De aceea, notiunile sunt asimilate rapid, asa cum sunt prezentate, insa le voi intelege numai daca pot sa le si vad si sa le experimentez eu insami.

Iata cum s-a gandit mami sa lucram...

1. Mai intai, am pregatit o lectie practica, mai degraba de gradinarit, pentru ca eu sa observ exact procesul de crestere a unei plante. Mie mi-a placut foarte mult.


Am plantat cateva boabe de fasole intr-o casoleta, in pamant, si le-am udat cu apa.

Mai intai, am pregatit o casoleta si pamant fertil de la florarie.

Am pus o parte din pamant in casoleta cu o masura speciala de-a mea.

Am adaugat seminte de fasole si am turnat restul pamantului peste ele.

Le-am udat si asta a fost....Acum trebuie sa asteptam sa creasca.

2. Pe un blog tare dragalas, The First Grade Parade, mami a gasit o idee simpatica de a pune pe hartie ciclul de viata al unei plante. Adica tocmai ce facusem noi.


Am avut nevoie de urmatoarele materiale:
- lipiciul,
- o bucata de carton pentru pictura,
- creioane colorate, 
- cateva seminte de linte;
- hartie colorata,
- niste seminte de mac si resturi de la brad,
- floricele autoadezive.

Mami a decupat o floare uriasa. De preferat este ca floarea sa aiba 6 petale: pamantul, semintele, apa, soare, rasadul si planta.
Dar mami s-a gandit ca sunt prea multe notiuni, asa ca am eliminat rasadul (deocamdata, pentru ca il vom relua ulterior) si a decupat o floare cu cinci petale.


 Mai intai am colorat fiecare petala intr-o culoare care sa semene cu elementul ce va fi continut de petala.


Apoi am aplicat lipiciul si am lipit elementele, rand pe rand.


La sfarsit, am trasat un contur cu carioca si apoi am lipit pe perete floricica mea.




3. Mami mi-a cumparat de pe jucariata.ro, ciclul vietii la planta de fasole de la Safariltd. Separat, a realizat un pdf cu cartonase in stil montessori care sa contina imagini identice cu materialul cumparat.

Le-a printat la un centru pe carton si le-a laminat, apoi le-a decupat pe fiecare.
De ce nu a lucrat cu alte imagini? pentru acelasi motiv de care va povesteam. E important ca eu sa vad exact ceea ce mi se prezinta.

Mai intai am asezat fiecare parte a materialului in ordinea corecta pe care o aratau sagetile pe foaie.


Apoi, le-am pus eu singura in ordine pe masa, in functie de cartonasele cu denumirea lor.

Ultima parte a constat in a le aseza sub fiecare cartonas cu denumire (cartonasele de control), apoi eu sa le identific perechile din cartonasele fara denumire. Nu a fost prea greu, insa m-am mai sfatuit cu mami.

Cel mai usor a fost sa le asez si denumirea, orientandu-ma dupa celelalte cartonase de control.

De ce este usor sa identific cuvintele? Nu pentru ca le pot separa pe litere (desi le recunosc), ci pentru ca le asimilez ca pe niste imagini si le caut asemanarile. Exact ca la un puzzle.

Si pentru ca mi-a placut tare mult jocul acesta, mami a incercat unul cu un nivel ridicat de dificultate. Materialul l-am luat de pe site-ul exploring nature.org, l-am printat pe carton, l-am laminat si l-am decupat.


Eu le-am asezat in ordine pe foaia de control, apoi m-am distrat identificand notiunile proaspat invatate.
Vreau sa va spun ca m-am descurcat de minune! Acesta este un semn ca tot ce am lucrat noi a fost inteles.






Ce mai este de spus? pe montessoriprintshop veti gasi un articol frumos despre cum sa pregatesti cartonasele montessori in trei pasi. 
Materiale gratuite (free printables) legate de biologie si mai ales de cilcul vietii la plante, sau pentru o planta anume, puteti gasi pe:
- ciclul vietii la planta de fasole dupa imaginile materialului de la Safari ltd. puteti descarca de aici


Spor la lucru!
Pupici, pupici,


Sofia.