De ceva timp, de pe la un an si jumatate,
de cand era cald rau si stateam in piciorusele "goi", am inceput sa-i
arat mamei cat de mult imi plac cartile si povestile din carti. Imi place
"sa-mi citesc" singura din carticele si nu conteaza daca sunt carti
cu povesti frumos ilustrate sau vreo revista de-a mamei.
Eu sunt pregatita
sa invat sa citesc. Probabil zambiti, dar eu stiu asta perfect. Nici mami nu
stia si nu intelegea semnele pe care eu i le aratam, insa a citit despre
perioada senzitiva a limbajului si a citirii la copii si acum a inteles. Asa ca
citim.
Stiu, deja sunteti
curiosi. Care sunt acele semne prin care un copilas de nici trei ani arata
parintilor ca vrea sa invete sa citeasca. Ei bine, iata-le pe ale mele, etalate
pe varste:
La 12
luni:
- jucariile mele preferate erau carticelele de mici dimensiuni, cu poze clare, simple, frumos colorate, eventual cu texturi
diferite, iar eu ma bucuram cand puteam sa le tin singura in mana.
- invatam sa tin
cartea corect in mana si sa dau paginile, nu una cate una, ci mai multe deodata;
- recunosteam si
numeam imaginile din carte;
- eram curioasa
sa descopar orice tip de carte;
- observasem deja
scrisul de langa imagini si ma uitam cu mare interes la degetul mamei vreo 2
minute cum se plimba de-a lungul sirului.
- imi luam
singura carticelele preferate de la locul unde se aflau (dar nu le puneam si la
loc; de fapt era un intreg proces daramatul cartilor de peste tot).
La 24
luni:
- imi iau cartea
de pe raft si o rasfoiesc singura (dupa ce am daramat aproape tot sirul de carti ca sa o gasesc);
- intreb mereu ce
reprezinta pozele si ce se intampla acolo;
- imi
"citesc" pe limba mea, in gura mare, urmarind cu degetul cuvintele
tiparite.
- o pun pe mama
sa-mi citeasca din carte, dar nu am rabdare mai mult de 5-10 minute.
- retin numele
personajelor, detalii ciudate, precum un desen sau faptul ca la acea carte
ultima pagina este indoita/rupta.
La 36
luni:
- retin povestile
aproape cuvant cu cuvant si le "recitesc" mereu.
- de cele mai
multe ori vreau eu sa citesc si nu-i mai las pe ceilalti;
- intreb ce
reprezinta literele pe care le vad scrise pe dulapiorul meu (SOFIA) si le
combin in mintea mea cu imagini cunoscute (o balerina, o gogoasa etc.)
- urmaresc cu
carioca conturul ciferelor si literelor din carticele (asa cum pot eu, mai
stramb, mai labartat).
- imi iau singura
cartile de pe raft, fara sa daram nimic altceva si le mai si asez, din cand in cand, la
loc.
- cunosc ordinea
in care se afla cartile, care sunt povesti/enciclopedii/in engleza etc.
Da, semnul cel mai
des pe care l-am aratat este "cititul" in gura mare, cat ma tin
rarunchii, in orice colt al casei m-as afla: in bucatarie din cartea de bucate,
pe olita, in patul meu, pe covor, pe canapea etc.
In toamna celor doi anisori ai mei (2011), imi placea la nebunie
sa povestesc ceea ce vad in paginile cartilor, atunci cand eram intrebata, dar
mai ales sa citesc si eu ca mami, pe limba mea, cat timp stateam pe olita.
Si iata-ma acum 3 luni, cand afara era
inca foarte cald. Deja stiu sa tin corect cartea in mana, sa dau pagina cu
pagina, am un vocabular bogat, dar mai ales, corect.
Data viitoare va povestesc cum ma incurajeaza mami in ale
cititului, ce exercitii imi place sa lucrez, cu ce materiale, pentru a
invata sa citesc singurica, singurica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu