Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

marți, 17 iulie 2012

In vacanta, la mare!

Tocmai am venit din vacanta petrecuta la mare. A fost o vacanta scurta, de cateva zile, insa mami si tati au planuit sa mai mergem pentru ca mie mi-a placut foarte mult.
E drept, am mai fost la mare inca de cand eram in burtica mamei, apoi cand eram bebelus in carucior, azi dimineata (adica anul trecut) cand eram deja maricica si acum. Practic, n-am ratat nici un sezon din toata existenta mea umila pe pamant. Dar abia acum am simtit cu adevarat placerea tavalirii prin nisip si felul in care te poti distra in apa, intr-un colac.
 Si mai stiti ceva: eu stiam deja cand am ajuns ca o sa mancam ciorbita cu peste si o sa ne jucam pe plaja cu lopatelele in nisip, ca marea o sa-mi gadile piciorusele si ca o sa desenam pe nisipul ud si ca o sa ma blacesc cu mami si tati cu colacul in mare. De unde stiam? pentru ca parintii mei mi-au povestit mereu si mereu inainte de a pleca, ce vom face in vacanta.

De fapt, sunt cateva lucruri pe care le povestesc numerosilor prieteni si bunici si rude care ma tot intreaba daca mi-a placut la mare. Da, mi-a placut, dar mai important este ca am ramas cu cateva amintiri frumoase. Si sa nu va inchipuiti ca am ramas cu gandul la cine stie ce peripetii. Nu, dar o sa va povestesc.

Planul parintilor mei a fost simplu:
- dimineata la 7 ne trezeam si planuiam sa ajungem la 8 pe plaja. Ajungeam la 9.
- la 11 plecam catre camera pentru dus.
- intr-un sfarsit, in jur de ora 13 ajungeam la masa unde sorbeam cateva linguri de bors pescaresc si apoi ceream inevitabila mamaliguta cu branza si smantana (de fapt, a fost felul principal al vacantei).
- adormeam in bratele lui tati sau mami si mai apoi continuam somnul pana pe la 17 cand ma trezeam si mergeam iarasi la plaja. de data asta, stateam pana se facea seara.
- apoi iarasi dus si seara mergeam pe la terase sa mancam. bineinteles ca adormeam in brate la tati.


Mami spune ca in vacanta, copiii au nevoie de un plan zilnic aerisit (cu cat mai putine excursii zilnice si obiective turistice de atins) si cat mai apropiat de programul cunoscut de acasa.
Daca programul se supraaglomereaza, copiii obosesc, se plictisesc si devin moracanosi. Asa ca mami a tinut mortis sa mentinem un program cat mai fix, in care activitatile sa se repete astfel incat eu sa simt ca stiu ce urmeaza sa facem, sa stiu ca va trebui sa dorm sau sa mananc sau sa ma joc la plaja.



Acolo nu am facut nimic spectaculos, dupa cum ar analiza un adult, dar in schimb, am facut lucruri extraordinare: am modelat si am desenat la nesfarsit in nisipul ud pe care marea il netezea cu cate un val mai naravas (asa, cam cum e la tableta magnetica), m-am intins pe nispiul cald cat eram de lunga (adica vreo 90 cm) si am inotat prin el, mi-am balacit piciorusele in apa naravasa de la mal si am lins cat am putut colacul cat stateam in apa cu mami si cu tati (daaa, poate nu stiati dar apa de mare e sarata si foarte gustoasa!), m-am jucat cu prietenul meu cu lopatelele si am ascuns in nisip masinute (pe care cu greu le mai gaseau taticii nostri).
Copiii sunt marcati mai mult de experientele simple, dar extrem de intime petrecute cu cei dragi, cu parintii sau cu bunicii. Nu o excursie la muzeu va fi semnificativa pentru ei, ci faptul ca pe trepte au savurat cu totii inghetata de vanilie (asa cum mie, la muzeul satului imi place cand mami imi cumpara placinta si-o mananc pe o bancuta in curtea unei casute, si-i dau si lui mami sau tati sa guste sau cand ma racoresc intr-o casuta lipoveneasca admirand un patut de bebelus in care tare as mai trage un pui de somn).

Giugiuleala intre mine si parintii mei e nelipsita in vacanta, unde mai pui ca si dorm cu ei dupa-masa. Dar cateodata imi place sa stau si sa citesc la nesfarsit aceeasi carte, pe limba mea si cu imaginatia mea sau sa cant cat ma tin plamanii cantecele scurte inventate de mine. E de-a dreptul linistitor, mai ales dupa o zi grea la joaca cand deja oboseala imi da tarcoale.
Copiii au nevoie de linistea pe care le-o confera anumite activitati proprii lor sau familiei lor, iar in lipsa acestora ei devin frustrati, obositi, nervosi iar parintii risca sa aiba o vacanta nu tocmai placuta.



Acum sa va povestesc si episoadele "rele" cand tipam sau ma infuriam sau nu mai vroiam sa fac nimic, niciodata, dar niciodata. Ca atunci cand dimineata, eu bucuroasa ca am leagane in curte si pot sa dau o tura, mami ma zorea sa ma unga cu crema. Sau cand mi se facea fomica tare si urlam cat puteam ca eu vreau inghetata, ca nu mai vin niciodata la plaja si nici acasa nu mai vreau.
Apropos de mancare, pe drum, in masina sau cand eram la plaja, mami avea grija sa avem fructe, poate niste covrigei, porumb fiert sau cativa biscuiti cu nuci si cereale bogati in proteine. Atentie mare la snacksuri prea sarate si gustarici dulci (cu zahar) care taie pofta de mancare, dau senzatia de energie pe termen scurt dar care intr-un final lasa copilul nemancat, agitat sau dimpotriva extrem de molatec. Acestea trebuie evitate neaparat!

Ce mi-a placut mie in vacanta noastra a fost:
- cartile simple, cartonate cu poze atractive si interesante;
- cartile de colorat si creioanele sau cariocile colorate (cele lavabile);
- jucariile distractive: lopeti, masinute, un sarpe de lemn, colac chiar si plastelina etc.
- povestirile mele seara, pe la 19.00 despre cum am petrecut ziua, ce a fost bine sau ce a fost mai putin placut si cum am reusit sa fac fata;
- jucatul in apa, fie el balacit, aruncat scoici sau pur si simplu balacit la baie in chiuveta sau in farfuria cu ciorbita.
- jucatul cu copiii pe plaja, cu prietenul meu si faptul ca am putut sa ma dau in stamba de cate ori am avut ocazia.
- faptul ca am petrecut un timp doar cu tati, in timp ce mami se odihnea sau petrecea timp doar cu ea si invers, bineinteles. :)
- cartile, covrigeii si iaurtelul de baut in masina, pe drum.

Si un sfat pentru parinti.
Vacanta este si pentru voi, asa ca va trebui sa faceti in asa fel incat sa va relaxati: 
- faceti cu randul la joaca cu copilul sau sa-l lasati o perioada cu alt adult responsabil (un bunic, un prieten sau la un loc de joaca supravegheat), 
- uitati de pete si lasati copilul sa manance singur pentru ca si voi sa va bucurati de masa, 
- jucati-va cu el si acordati-i atentie cel putin cinci minute intregi copilasului la fiecare ora pentru ca si el si voi sa va simtiti conectati unul la altul, 
- dormiti cat puteti mai mult, trageti draperiile pentru ca puiul vostru sa aiba un somn linistit, 
- fiti calmi si bucurati-va de orice moment, caci vacanta oricum va fi scurta!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu