Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

joi, 5 iulie 2012

Cum invat eu sa ma port frumos cu prietenii mei si cum invata mami sa se poarte frumos cu mine!



Cateodata, imi numar prietenii pe degetelele de la o mana...asa cum stiu eu (1, 3, 5, 7, 9, 10, 7). Alteori nu-mi ajung degetelele nici de la maini, nici de la picioare. Dar sunt si zile cand un singur degetel ma necajeste mult si povestesc tuturor cum s-a intamplat de am lovit-o pe una din prietenele mele si cum de m-a lovit ea pe mine (de fapt, ea m-a lovit un pic pentru ca e mica si nu-si da seama si vroia sa stea in locul meu, dar eu "am avut grija" sa-i ard apoi vreo doua palme).





Mami ridica o spranceana si spune ...hmmm...


Haideti sa va fac un scurt rezumat al lucrurilor pe care le fac eu si mami spune "hmmmm":


- Tip si tip tare sa ma auda toata lumea. Si stiti cand tip cel mai tare? Cand mami nu ma asculta cu adevarat.
- Ciupesc, dar ciupesc tare. Si stiti cand ciupesc mai mult? Cand mami nu ma asculta cu adevarat.
- Plesnesc si plesnesc repede, orice apuc (ureche, obraz, picior, copil, orice) Si stiti de ce? Cred ca stiti deja.
- Iar cand nu mai pot sa aplic nimic de sus, plang....off si plang din tot sufletelul meu.




Si stiti care e partea cea mai rea? Toate lucrurile astea se intampla si cand mami nu e langa mine si sunt cu Maia si cu prietenii mei in parc. Si nu va puteti inchipui cati copii fac exact ca mine de ma si intreb eu cateodata: "de ce-mi tot spune mami ca daca ma port frumos cu ceilalti si ceilalti se vor purta frumos cu mine?" cand in jurul meu toti se poarta la fel (vezi rezumatul de mai sus)?
Eu cred ca asta e problema: toti parintii, bunicii si alte persoane dragi ale acestor copii l-au luat pe NU in brate si-l tin atat de strans, incat atunci cand e gata sa cada, de frica, TIPA TARE!

Exista o doamna, dr Laura Markham, care asa frumos a spus intr-un articol pe care-l citea mama: "La floarea care nu creste, nu tipi, o uzi!"
Si ca sa vezi, mami se purta si ea cu mine, cateodata, cam asa cum spunea doamna in articol, insa ca oricarui parinte, cateodata ii mai scapa cate ceva. Si chestia asta se intampla fix atunci cand vine acasa si anunta ca e nervoasa, obosita, fara chef...etc.


Mami a invatat si crede asa:

1.* Crede cu tarie ca tu esti parintele POTRIVIT pentru copilul tau, iar el este copilul POTRIVIT pentru tine. Nu esti parintele perfect, dar nici cel mai rau parinte si nici el nu este copilul visat/ideal, dar nici cel mai rau copil!

2.* De regula, exista doua tipuri de comportamente ale copiilor: rebel si supus. Si ce crezi? Si parintii sunt ori rebeli ori supusi.
Ori nu fac nimic din ce ar vrea copilul, ori ii fac toate pofetele, doar, doar s-o potoli.
Important nu este ca parintii sa fie undeva la mijloc, ci sa constientizeze pe ce pozitie se afla atunci cand comunica cu copiii lor.

3. Asa ca vine partea cu  - raspunde nevoilor reale ale copilului tau si nu nevoilor pe care crezi tu ca le are! Daca el vrea sa manance 5 inghetate si doua pungi de chipsuri, crezi ca e ok? Mami spune ca nu! Copilul nu va avea limite certe si se vor acumula si mai multe frustrari.

4. Orice copil are nevoie de sustinere din partea celui drag. Chiar daca el a tipat/lovit/muscat sau s-a comportat intr-un fel care nu corespunde asteptarilor tale de parinte, nu-l abuza verbal, fizic, emotional! Fii alaturi de el, asculta-l cu toata inima, identifica-i emotia si arata-i ca e normal sa simta asa. Atrage-i atentia, insa pe un ton neutru, nu acuzator, ca acela nu este un comportament dezirabil. Imbratiseaza-l, apara-l, vorbeste-i calm si spune-i ca-l iubesti si ca esti alaturi de el.
O sa vezi cat de multe schimba asta in timp!

5. Ai grija de tine, iubeste-te, acorda-ti timp pentru a-ti rezolva problemele! Nu face din copilul tau sertarul cu sosete, in schimb apreciaza-te si-l vei iubi si aprecia si pe copilul tau. Nu el este de vina pentru tot ce ti se intampla!
Apeleza la ajutor atunci cand simti ca nu mai poti: o bunica, sotul, o prietena, psihologul.

6. Adopta ideea ca si tu te poti schimba sau iti poti schimba propriile comportamente, atitudini, convingeri! Fii flexibil(a)! Copilul tau te poate invata foarte multe lucruri daca il asculti cu atentie, daca-l urmaresti din inima.

7. Si pentru ca 7 e numar magic, atunci implineste-i nevoile de baza ale copilasului: odihna, mancare sanatoasa, timp pentru joaca, timp pentru activitati educationale si nu in ultimul rand, multa dragoste, imbratisari, cuvinte dulci. Arata-i ce-ti place la el, care sunt comportamentele dezirabile pe care sa le adopte si cum sa faca asta, apreciaza-i efortul cand invata, lauda-i comportamentele dezirabile, reusitele!

Lista poate fi lunga, insa eu si mami in fiecare zi apelam la cel putin 5 puncte si tot mai avem de invatat, amandoua, pentru ca amandoua crestem si invatam in acelasi timp.

La voi cum e lista si cat reusiti sa atingeti din punctele propuse?




* lectii de baza invatate la seminarul ISTT.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu